"שומר ישראל": ח"כ זחאלקה דואג לפיקוח הכור האטומי בדימונה

    איתי גדסי 2 Comment on "שומר ישראל": ח"כ זחאלקה דואג לפיקוח הכור האטומי בדימונה

    ח"כ ג'מאל זחאלקה (הרשימה הערבית המשותפת) הביא למליאת הכנסת "חוק פיקוח על הכור האטומי בדימונה" | זחאלקה: "חושש שברעידת אדמה הכור ייפגע" | שר האנרגיה יובל שטייניץ השיב: "בטיחות מפני רעידות אדמה, אינם מעניינה של הסוכנות לאנרגיה אטומית"

    9:08
    05.05.24
    מוטי הלפרין No Comments on עוד השבוע: הממשלה תפרסם את תזכיר חוק הגיוס הדרמטי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מליאת הכנסת דחתה היום ברוב של 73 נגד 8, הצעת החוק שהגיש חבר הכנסת ד"ר ג'מאל זחאלקה, יו"ר בל"ד, לפיקוח בינלאומי על הכור בדימונה.

    זחאלקה אמר: "כל עוד יש לישראל נשק גרעיני, יפעלו מדינות אחרות באזור להשיג נשק כזה, והן ישיגו אותו במוקדם או במאוחר. לא ניתן למנוע זאת בלי פירוז כולל של כל המזרח התיכון מנשק להשמדה המונית, כולל בישראל."

    זחאלקה הזהיר: "נשק גרעיני אינו מסוכן רק בעת מלחמה. ישנה סכנה שרעידת אדמה תפגע בכור, בו מייצרים נשק גרעיני, וזה יביא לאסון גדול במיוחד באזור הנגב, בחברון ובמערב ירדן".

    "ידוע שרעידת אדמה מתרחשת בארץ כל 90 שנה בממוצע והאחרונה הייתה בשנת 1927, לכן הסכנה מוחשית וקרובה אם לוקחים בחשבון את הקרבה של הכור בדימונה בשבר הסורי אפריקאי, שהוא מוקד רעידות האדמה בארץ. רעידת אדמה ביפן הביאה לפגיעה בכור הגרעיני בפוקושימה והתוצאות היו נוראיות".

    הצעת החוק קובעת שישראל תחתום על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני בתוך חודש מיום פרסום החוק, וכי על הכנסת לאשרר את האמנה בתוך חודשיים מיום פרסום החוק.

    הצעת החוק קובעת כי יש לאפשר את פיקוחה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על הקריה למחקר הגרעיני בנגב. מטרת הפיקוח, כפי שנקבע באמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, היא "מניעת תיעול אנרגיה אטומית לכלי נשק גרעיניים", וזה ימנע סכנות מלחמה ורעידות אדמה.

    השר יובל שטייניץ סירב להתייחס לעניין הנשק האטומי ואמר שסכנות של רעידות אדמה אינן מעניינה של הסוכנות הבינלאומית להפצת נשק גרעיני. זחאלקה השיב לו שהכור מסוכן דווקא בגלל הנשק הגרעיני שהוא ליבת הפיקוח, ופירוק נשק זה ינטרל סכנות גדולות במקרה של רעידת אדמה.

    זחאלקה ציין שהכור הגרעיני בנחל שורק פתוח לפיקוח בינלאומי, ולכן הוא הרבה פחות מסוכן. זחאלקה פנה לח"כים המתנגדים לחוק ואמר: "אתם נושאים באחריות לאסון שיביא כור לא מפוקח".



    2 תגובות

    מיין תגובות